Pages

Thursday, January 27, 2011

Aku dan Zaman Sekolah

Buruk!!! tapi sekarang dah cantik.. cat baru...


Dah lama sebenarnya ingin saya kongsikan pengalaman saya sewaktu zaman persekolahan. Terutamanya semasa belajar di sekolah menegah. Pengalaman saya sebagai pelajar yang mahu taat pada perintah Allah dan rasulNya. Pengalaman saya bersekolah dalam masyarakat pelajarnya yang sosial yang tiada hujungnya.

KUASA PENGARUH KAWAN

Tidak dinafikan lagi bahawa power pengaruh kawan lebih kuat b

erbanding dengan kata2 ibubapa. Saya pernah terjebak dengan budaya pergi cyber cafe. Waktu tu saya tingkatan 1. Setiap kali koko ponteng pergi CC. Pernah beberapa kali jugak ponteng tuisyen. Hehe…. Sepandai-pandai katak melompat akhirnya tersangkut juga di net.. Akhirnya diketahui juga oleh mak ngan abah.. hoho.. teruk kena marah…

MENUJU KEBAIKAN

Saya mula berfikir matang sewaktu tingkatan 2. “Kalaulah kawan2 sebaya aku ni baik maka masa depan sekolah ni pun baik.” Sejak dari itu saya mengajak kawan2 pergi masjid. Sekurang-kurangnya datanglah masjid pada malam jumaat pun tak pe..baca surah yasin…

TREND KELAS

Saya tak pernah tukar sekolah sejak dari form 1. Ingin juga bersekolah di MRSM setelah mendapat keputusan cemerlang dalam PMR. Tapi tak berkesempaian. Saya mula bersekolah dari kelas bawah. Dan di akhiri dengan kelas kedua atas. Maka saya tak bersasa janggal la nak berkawan dengan semua orang.

Apa yang saya perhatikan dengan sekolah ni. Kelas2 bawah je mesti majoritinya adalah budak2 flat (bukan nak memperlekehkan) tapi ini adalah fakta. Dan majoritinya adalah melayu muslim. Sampai sekarang saya berasa agak terkilan. Dan yang kelas atas pula ramai diantaranya adalah cina. (adakah ku silap Negara??) Kebanyakkan melayu muslim akan berpindah sekolah setelah tamat form3.

Paling teruk sekali semasa badge saya la. Kelas pertama ada 3 orang je melayu muslim. Kelas kedua (kelas saya)boleh tahan gak la. Tapi lelaki dalam kepupusan.

PEREMPUAN

Secara jujur saya katakan bahawa perempuan melayu muslim kebanyakkannya disini tidak pandai menjaga kehormatan diri. Lelaki pun sama gak. Tapi perempuan ni fitrahnya adalah lemah dan lembut. Jadi nampak lain macam kalau mereka tidak menjaga fitrah mereka.

UJIAN

dari kiri: saya,azman,radzuan,ammar

Saya ni adalah pendiam. Lelaki pelik sebab muka serius gila.. sampai perempuan pun takut nak cakap.. hahaha…. Muka tak pernah senyum bila jumpa perempuan..

Sekolah ni pelik la.. pandai2 je melabelkan aku seperti itu… Aku lelaki normal la.. Cuma aku mahu menjaga iman dan kehormatan diriku..

Mataku dan kawan2ku selalu diuji.. wahhh... lebih2 lagi waktu cheerleading buat persembahan.. huyyyoooo... peha amoi pun boleh tahan...huisshhh.. istighfar3x..

Sudah menjadi adat dalam sekolah ni.. soSIAL banyak sangat.. sorang2 kene virus jahiliyyah.. ish2..

Tapi saya yakin bahawa sekolah ni tak lama lagi akan bawa perubahan.. Tak lain tak bukan bekas pelajar sekolah ni sendiri perlu mengubahnya.. Tanamkan niat..

*MEMBINA GENERASI HARAPAN*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...