Pages

Wednesday, April 6, 2011

Pendahuluan

Ini merupakan sebahagian daripada pendahuluan karya saya. Tapi saya kurang pasti bahawa saya dapat menghasilkan sebuah novel atau tidak. Maka saya memerlukan pembaca untuk memberi sedikit pandangan terhadap penulisan saya. :)

Gambar Hiasan

“Huishhh… cuaknya… Subhanallah, subhanallah, subhanallah…” Kepalanya menunduk dan mengucap tasbih bagi menenangkan hatinya yang semakin berdebar kencang. “Ya Allah, ampunilah dosa hambamu ini…” hatinya berdoa.

 Keriuhan di luar perkarangan masjid semakin riuh kedengaran suara kanak-kanak riang. Hati ini betul-betul terusik.  Dan bertambah terusik lagi apabila banyak mata-mata yang memandangnya. Matanya cuba memerhati para hadirin yang hadir ke majlis besarnya dalam seumur hidupnya. Matanya melilau. Allah ramainya. Guru-guru x-sekolahnya pun ada… junior budak x-sekolahnya pun ada…  budak-budak kelasnya pun ada… budak-budak kampusnya pun ada… Adui… benar-benar tercabar diri ini…

“Salman! Kamu dah bersedia?” tanya Ustaz Mustafa yang merangkap qadi dalam majlis pernikahannya. Bakal ayah mertuanya tersenyum di samping Ustaz Mustafa. Mukanya terus berubah merah. Peluhnya meleleh di seluruh anggota badannya. Hatinya yang berdegup kencang semakin hampir ke puncaknya.

“in…in..insya Allah, ana…bersedia” jawab Salman ketar.

Dalam kegemuruhan suasana ia dapat merasai bahawa ia bakal menikahi dengan seorang bidadari yang selalu bermain-main di hatinya sebelum ini. Haram!! Tapi lepas kahwin ni dah tak haram lagi. Wah, syoknyaaa..
 
***************

“Whhooooo…” Lagu-lagu angin menderu laju kedengaran. Pohonan menurut kehendak rentak tarian arah angin dan begitu juga dengan dahan-dahan yang  menari ke kiri dan kanan. Waktu malam yang mendung sudah mula menurunkan titisan-titisan hujan sejak awan mendung menghadirkan diri di waktu senja tadi. Tarian perlahan titisan hujan mula kedengaran di atap rumah. Lama kelamaan tarian itu semakin laju dan keras. Hujan lebat pun membasahi ke bumi.

Dalam keheningan malam yang berkeadaan hujan lebat sebegitu jarang manusia kutu malam merayau-rayau di taman perumahan. Kebiasaannya mereka sering melepak di taman permainan sambil memetik gitar dan menyanyi dengan girang.

Seorang pemuda di jendela memerhati titisan-titisan hujan yang turun dengan derasnya sambil mendakap tubuhnya yang mula sedang merasai kesejukan.

“Uiii… Lebatnya hujan… tak dapat la keluar malam ni…”lirih Salman.

 “Excuse me boss, you have one new text message…” sms alert dari handphone Salman kedengaran. Lantas Salman beralih daripada jendela terus mencapai handphonenya di atas katilnya lalu membuka sms tersebut,

Bro!!! mlm nie x jd la…
Hjan kot… Kte jmpa kt sklh je la esk…
Aq dh bagitau kt yg laen2…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...