Pages

Saturday, April 23, 2011

Perjalanan Dalam Memahami "MELAYU SEPAKAT, ISLAM BERDAULAT"-part 1

Dalam memahami slogan yang dibawa oleh Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) bukanlah sesuatu perkara yang mudah. Saya akur dan akui. Apatah lagi dengan diri ini yang sinonim dengan surat khabar Harakah sejak di sekolah menengah lagi. Rasanya, tak payah kot menceritakan kandungan surat khabar tersebut. Tak kisah lah surat khabar apa pun, Siasah ke, Utusan ke atau DAP punya surat khabar ke... Semua sama je, pertahankan perjuangan mereka kemudian selit-selit sikit kutukan2. Dah boleh agak dah pun.


OK...Saya mula cerita saya dengan daurah (seminar) yang saya hadiri. Dalam slot sirah yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Ismail (YDP ISMA KL, Sekretiat Dakwah ISMA Pusat), di akhir slot itu dia menceritakan tentang melayu, hak2 orang melayu yang kian terhakis dan sekian2. Hati saya pun rasa gusar. "Ish... ustaz ni UMNO ke? cerita-cerita melayu pulak ni.", hati saya berkata. Biasalah, memang dah jadi satu corak pun kat malaysia ni, hukumnya adalah kalau dia bukan PAS mesti UMNO. Masalah betul la. Tak pe, saya diam untuk sementara. Mungkin lain hari boleh tibai dan bertanya soalan.



Cerita yang seterusnya... Kami PEMBINA UIA PJ dan UM menganjurkan muqhayyam (perkhemahan) di pantai Sepat, Kuantan. Di akhir tentatif kami adalah slot perkongsian bersama Ustaz Muhammad Ismail juga. Mungkin ni ada peluang bertanyakan soalan yang sudah lama berlegar-legar di benak ini. Pada permulaan perkongsian itu, dia menceritakan pengalamannya semasa di Mesir. Tak lama kemudian dia menceritakan suasana politik di Malaysia. Saya dah tak berapa nak ingat apa yang diceritakan oleh ustaz. Yang saya ingat dia ada cerita tentang isu kerajaan perpaduan yang hangat pada masa tu. Kemudian ada cerita pasal DAP sikit serta perjuangan mereka. Ohh.. baru saya tahu siapa sebenarnya DAP ni. Mungkin YB Guan Eng je yang baik (ye la dia kata nak jadi Umar Abd Aziz), tapi  ahli yang lain? bagaimana pula? Pada hari itu saya boleh terima dengan perjuangan Melayu. Jadi tak perlulah bertanya soalan. Ianya sudah terjawab.

Fikrah ini dikuatkan lagi apabila saya membaca "copy" Dakwatuna (Dakwah Kita)-Imam Hasan al-Banna. Ianya diberi oleh akh Uzair. Dalam bahan bacaan tersebut Imam Hasan al-Banna ada menyebut tentang "Nasionalisme". Lantas hati pun fikir bukan-bukan "Imam Hasan al-Banna ni betul ke tak?" atau "ada puak2 UMNO ni yang edit..." ish biar betul. Mujadid agung ni, takkan la dia menulis tentang "Nasionalisme". Tak pe, hati ini berhusnu zon (bersangka baik). Cuba ambil intipati yang ingin disampaikan oleh as-Syahid Imam. Tapi kurang faham. Kena tanya ustaz ni.





Pada awal tahun 2010, ISMA menganjurkan sebuah Konvensyen yang saya rasa ia agak penting dan besar. Iaitu Konvensyen Pemikiran Imam Hasan al-Banna dalam Melakar Agenda Bangsa. Saya semakin boleh menerima dan saya yakini pemikiran Imam boleh membawa kepada kegemilangan Islam. Dalam konvensyen tersebut, ia menceritakan tentang fahaman Humanisme yang dibawa oleh barat. Kemudian ia bercambah kepada banyak seperti sekular, liberal, demokrasi, materialistik, dan macam2 lagi. Pemikran Imam Hasan al-Banna berlandaskan Islam yang syumul yang meliputi aspek ibadah, poltik, tanah air, bangsa dan lain2. Pemikiran tersebut mampu melawan agenda2 yang dibawa oleh barat. Islam yang syumul tidak mungkin tertegak di bawah sistem Barat.

Bersambung...

mari kita nyanyi lagu ISMA bersama2 dengan Nazrey Johani...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...